Het menselijk lichaam vormt met zijn lichaamsdelen één geheel (1 Kor 12,12)
Acht de ander hoger dan uzelf (Rom 12,10)
ZILL
Visie over het implementatieproces ZILL
1. Wat willen we bereiken? Doelstellingen.
- Alle scholen in onze regio kunnen met ZIN IN LEREN ZIN IN LEVEN aan de slag op 1/9/2020.
- Alle leerkrachten
- kennen de visie.
- kennen de krachtlijnen van Zin in leren Zin in leven.
- kunnen het ordeningskader hanteren tot op het niveau van de generieke doelen en de onderliggende leerlijnen.
- kunnen concreet aan de slag met Zill.
2. Hoe willen we dat bereiken?
- Wij vinden het belangrijk de directeur goed te ondersteunen, die de inspirator, motivator en spilfiguur van het veranderingsproces is in zijn school.
- Wij willen de directeurs enthousiasmeren en motiveren om het veranderingsproces intern te begeleiden op school.
- Om een krachtig en breed draagvlak te creëren op school, kiezen wij ervoor om met kernteams te werken, waarbij de directeur deel uitmaakt van het kernteam.
- Een wederzijds engagement (tussen de school en de PB) is noodzakelijk bij dit proces.
- PB en zillcoach
- engageren zich om de kernteams te professionaliseren en te ondersteunen.
- engageren zich om voldoende handvatten ter beschikking te stellen om de transfer naar de scholen mogelijk te maken. (Materialen, werkvormen, PPT)
- engageren zich om lerende netwerken te vormen met de verschillende kernteams.
- Het kernteam, waarvan de directeur deel uitmaakt:
- engageert zich om op alle bijeenkomsten aanwezig te zijn.
- engageert zich om de gemaakte afspraken na te leven.
- engageert zich om praktijkervaringen, materialen, vragen, …te delen met de andere kernteams.
- PB en zillcoach
- De PB stelt een doelgericht begeleidingsplan voor waarop de scholen kunnen intekenen.
3. Waarom willen we dat doen?
- Wij willen de scholen ondersteunen om de visie en de uitwerking van ZILL op een kwaliteitsvolle manier te implementeren.
- Een professionele leergemeenschap creëren op school en met andere scholen (kernteams …).
- Wij willen het beleidsvoerend vermogen in de scholen versterken door in te zetten op:
- Gedeeld leiderschap: Het kernteam, samen met de directeur sturen het implementatieproces op school.
- Gezamenlijke doelgerichtheid: Rekening houdend met de eigen context, stelt de school een haalbaar implementatieplan op.
- Geïntegreerd beleid: ZILL-implementatie als prioriteit houdt in dat de schoolwerking hierop is afgestemd.
- Ondersteunende relaties: Het kernteam, samen met de directeur zullen het team ondersteunen bij het implementatieproces. De school kan op de ondersteuning van de pedagogische begeleiding rekenen.
- Doeltreffende communicatie: In de school wordt nagedacht hoe er best kan gecommuniceerd worden over deze vernieuwing tussen de teamleden, maar ook met de ouders, het schoolbestuur en andere participanten.
- Innovatief vermogen: Het team wilt deze vernieuwing realiseren en krijgt voldoende kansen en tijd om zich te professionaliseren, te experimenteren, te overleggen, te hospiteren,....
- Reflecterend vermogen: Op regelmatige basis wordt tijdens het vernieuwingsproces stilgestaan om het proces te evalueren en eventueel bij te sturen.
- Responsief vermogen: De school blijft op de hoogte van de evolutie van Zin in leven Zin in leren via de pedagogische begeleiding, de Zill-site, de nieuwsbrieven, de maandberichten,…
- Wij willen lerende netwerken opstarten met de verschillende kernteams omdat wij geloven dat we veel van én met elkaar kunnen leren.
- Wij willen de samenwerking met andere scholen van een scholengemeenschap, scholengroep, … bevorderen omdat we ervan overtuigd zijn dat je samen meer kan bereiken dan alleen.
- Wij willen dat àlle leerlingen Zin in leren! en Zin in leven! mogen ervaren.
Documenten: