maandberichten techniek december 2019

1. Vakgerichte informatie

De leerplannen zijn goedgekeurd.

 

2. Aankondigingen

2.1 Vormingsaanbod regio Mechelen-Brussel

2.1.1 Bezoek aan Danone
 

Doel: Inzicht krijgen in de bedrijfswereld in functie van leerplandoelen binnen het vak techniek en basisoptie STEM. 

Inzicht krijgen in de werking van een bedrijf in functie van biotechniek, STEM, productieproces, …

Inhoud dagverloop:

- Algemeen: werking van Danone

- bio ingenieur: samenstellen van smaken, werking van micro-organismen

 - industrieel ingenieur: ontwikkelen van nieuwe verpakkingen

Wanneer: dinsdag 11 februari van 9u tot 15u

Waar: Danone Te Rotselaar

Voorwaarde: 

Er mag maar één deelnemer per school worden ingeschreven. Heeft uw school vorig jaar al deelgenomen kan je niet meer inschrijven.

Wil je toch deelnemen maar voldoe je aan de tegenvoorwaarde mail je eerst naar:

 tine.feyaerts@katholiekonderwijs.vlaanderen

Indien er plaatsen over zijn of vrij komen neem ik contact met je op.

Wees er snel bij, vorig schooljaar was deze nascholing 3 uur na publicatie al volzet! Schrijf je in.
 

2.2 Extern aanbod
 

2.2.1 Nodig een boeiende spreker uit!

Volgend aanbod door Vlajo komt overeen met leerplandoel 21 A stroom (beroepen) en leerplandoel 16 B stroom. Grijp je kans en nodig eens een boeiende spreker uit! Dit aanbod is gratis en sterk aan te raden! De spreker neemt gedurende 2 lesuren uw leerlingen mee in de wereld van techniek/STEM.

Vele mensen gebruiken dagelijks met passie en fierheid hun technologische kennis in een bedrijfsomgeving. Wetenschappen en techniek in functie van een beter(e) milieu, gezondheid, mobiliteit, connectiviteit, omgaan met grondstoffen, voedingsvraagstukken, noem maar op.  Zij zijn de belichaming om via STEM steeds opnieuw antwoorden te vinden op allerhande vraagstukken. Kortom, ze leveren op hun wijze een bijdrage aan de mensheid en planeet en zijn een rolmodel voor nieuwe generaties jongeren. Boeiend.

Wie kan er jullie beter helpen om  jongeren warm maken voor een loopbaan in techniek, technologie en wetenschappen dan zij die er beroepsmatig elke dag gepassioneerd mee bezig zijn? Met hun passie kunnen zij jullie ondersteunen wetenschapsleerlingen te introduceren en motiveren om op jonge leeftijd een STEM-carrière na te streven. 

Periode: 23 maart – 15 mei 2020

Doelgroep: eerste graad secundair onderwijs

Tijdsduur: tijdens een 2 uur durende gastles deelt een STEM-gastdocent zijn passie, kennis en levenservaring met de leerlingen.

Interesse: mail naar Wendy Smets <Wendy.Smets@vlajo.org> en ontvang op 16 december als eerste het sprekersaanbod. U krijgt dan snel de kans zich in te schrijven.

In de lerarenkamer zullen vanaf 16 december ook flayers terug te vinden zijn.

2.2.2 Nascholing “Met computationeel denken aan de slag in de STEM-vakken.”

Doelgroep: leerkrachten 1e graad STEM-vakken, ICT-coördinatoren

Doel van deze nascholing is leren hoe de eindtermen computationeel denken kunnen gerealiseerd worden in de STEM-vakken.

Tijdens deze nascholing ontwikkelen we een aantal concrete, praktijkgerichte activiteiten/projecten rond computationeel denken. De eerste twee dagen gaan we dieper in op de mogelijkheden binnen de vakken aardrijkskunde, techniek, wetenschappen en wiskunde.

De laatste dag integreren we computationeel denken in interdisciplinaire STEM-projecten.

De nascholing wordt gegeven door lectoren van het hoger onderwijs.

De nascholing gaat door op 3 locaties Gent, Brugge en Hasselt.

2.3 Varia

Wat gaat de tijd toch snel, nog even en we kunnen onze batterijen weer opladen. Hopelijk met voldoende alternatieve energie, we hopen op koud maar zonnig weer?

 

Fijne feesten!

Tine Feyaerts