Maandbericht Grieks en Latijn december 2019

2. Aankondigingen

2.1 Vormingsaanbod regio Mechelen-Brussel

Wijze lessen voor effectief onderwijs door Tim Surma – woensdag 5 februari 2020, 13.30 – 16 uur, Frederik de Merodestraat 18, Mechelen.

Hoe leren je leerlingen? Ben je op zoek naar strategieën die je kan inzetten zodat je leerlingen de aangebrachte leerstof grondiger verwerven? Hoe kan je je les op een efficiënte manier organiseren? 

In deze sessie gaat Tim Surma dieper in op de wetenschap van het leren en krijg je handvaten aangereikt om je didactiek effectiever te maken. Hij koppelt recent wetenschappelijk onderzoek aan de lespraktijk. Info over Tim Surma en zijn leerstrategieën vind je op zijn website A design for education.

Inschrijven kan je hier.

 

2.2 Extern aanbod

2.2.1 Vormingsaanbod PB regio Limburg

Tussen droom en daad: Levend Latijn en Oudgrieks in het Vlaamse onderwijs (door Prof.dr. Christian Laes) - vrijdag 10 januari 2020, van 9.30 tot 16.00 uur, Tulpinstraat 75, Hasselt

'Levend Latijn' is in. In heel verschillende landen gaan enthousiaste leraren aan de slag met didactieken die aanleunen bij het modernevreemdetalenonderwijs. Betekent dit alles een revolutie voor het onderwijs van oude talen? Draagt actieve kennis bij tot een beter tekstbegrip? En kunnen we hier iets mee in de context van het Vlaamse onderwijs? Deze nascholing biedt zowel kritische reflectie als praktische voorbeelden en wegwijzers voor levend Latijn en Oudgrieks.

Inschrijven kan je hier

 

Werken aan feedbackcultuur in je klas (door Marlène Rasir, pedagogisch begeleider moderne vreemde talen focus Frans) –vrijdag 24 januari 2020, Tulpinstraat 75, Hasselt

Tijdens deze nascholing maak je kennis met activiteiten waarmee je de aandacht en de motivatie van je leerlingen kan vasthouden of zelfs verhogen. 

Kleine technieken komen aan bod die je als leerkracht wat meer op de achtergrond zullen plaatsen waardoor je meer “ruimte” creëert voor observatie en feedback. Je leerlingen leren van en met elkaar, ervaren meer eigenaarschap in hun leerproces en worden op verschillende manieren gestimuleerd. We behandelen enkele principes van formatieve assessment en reflecteren over de waarde en het effect van feedback. 

De activiteiten zijn niet methodegebonden en kunnen op diverse momenten in de taalles en voor meerdere doeleinden gebruikt worden. De nascholing vindt al plaats op 24 januari 2020 in Lincka, schrijf je dus snel in. Inschrijven kan weldra hier.  

 

- (herhaling) Dag van de talen, donderdag 5 maart 2020, van 9.00 tot 16.00 uur, Tulpinstraat 75, Hasselt

Hou alvast deze datum vrij voor onze derde Dag van talen! Sessies over coöperatieve leerstrategieën, poëzie lezen en metrum en uitdagend lesgeven aan cognitief sterke leerlingen zijn al bevestigd. Inschrijven en meer info over de werkwinkels vind je op het einde van het eerste trimester 2019-2020 hier.

 

Groepswerk evalueren (door Jan ’T Sas) – donderdag 19 maart 2020, van 13 tot 16 uur, Tulpinstraat 75, Hasselt

Groepswerk evalueren? Pfff, hoe begin ik daaraan?! We horen het je al denken, want een klein groepswerk evalueren in de klas, daar komt het een en ander bij kijken. Nog complexer wordt het als je langlopende groepswerken moet beoordelen, waarbij leerlingen ook buiten de schooluren moeten samenwerken.  

Tijdens deze sessie zoomt Jan T’ Sas, doctor in de onderwijswetenschappen en lerarenopleider aan de Universiteit Antwerpen, in op de evaluatie van groepswerk in al zijn facetten. Zo ontdek je praktische tips om groepswerk ook voor jezelf aangenaam te houden! 

Voor deze nascholing zijn talenleraren (Nederlands, Engels, Frans, Duits, Latijn, Grieks) en PAV welkom. Schrijf je snel in voor deze boeiende workshop die plaatsvindt op 19 maart 2020 van 13.00 u. tot 16.00 u. in Lincka. 

 

Breed evalueren (door pedagogische begeleiders Marlène Rasir en Nadia De Rose) - donderdag 14 mei 2020, van 13.30 tot 16 uur, Tulpinstraat 75, Hasselt

Wil je verder denken dan het klassieke evalueren? Dan is deze nascholing “Breed evalueren” iets voor jou. Je ontdekt wat breed evalueren precies inhoudt en hoe dit een meerwaarde kan betekenen in het leerproces van je leerlingen.  

Tijdens deze nascholing ontdek je hoe ver je zelf al staat. Daarnaast verwerf je nieuwe inzichten om concreet met breed evalueren in je klas aan de slag te gaan. Er is ook gelegenheid om praktijkervaringen uit te wisselen. 

Deze nascholing is bedoeld voor leraren Nederlands, klassieke talen, moderne vreemde talen en PAV. We verwelkomen je graag in de lokalen van Lincka op 14 mei 2020 van 13.30 u. tot 16.00 u. Inschrijven kan weldra hier.  

 

2.2.2 Lezingen

Opgravingen in Sissi, Kreta - Voorlopige resultaten en onderzoeksperspectieven: lezing door Prof. Dr. Jan Driessen – dinsdag 10 december 2019, 20 – 21.30 uur, MSI 00.20, Erasmusplein 1, 3000 Leuven. 

 

- Kelten in vogelvlucht. Van de helm uit Ciumești (Roemenië) tot het standbeeld van Ambiorix in Tongeren: lezing door Eugène Warmenbol (Université Libre de Bruxelles) – donderdag 19 december 2019, 20 uur, Auditorium van het Gallo-Romeins Museum, Kielenstraat 15, Tongeren. 

 

2.2.3 Tentoonstellingen

- (herhaling) OVIDIUS IN METAMORFOSE – 21 november 2019 – 16 februari 2020, elke dag van 10 tot 17 uur, Universiteitsbibliotheek, Mgr. Ladeuzeplein 21, 3000 Leuven.

Een tentoonstelling over het leven en werk van Ovidius met veel aandacht voor de Metamophoses. Meer info lees je hier.  

Er is ook een educatief dossier, zodat je het bezoek aan de tentoonstelling in de klas kan voorbereiden. 

 

- (herhaling) DACIA FELIX. Het roemrijke verleden van Roemenië – 19 oktober 2019 tot 26 april 2020, Gallo-Romeins Museum Tongeren

In 106 na Christus breidden de Romeinen hun Imperium Romanum uit tot de provincie Dacia, het huidige Roemenië. In het kader van Europalia haalde het Gallo-Romeins Museum nog nooit vertoonde goud- en zilverschatten naar België. Ontdek wat Romeinen, maar ook Grieken, Scythen en Kelten naar Dacia dreef! 

Meer info vind je hier

 

2.3 Varia

- Differentiëren (1) – 20 manieren om gedifferentieerde instructies te geven 

Over binnenklasdifferentiatie is al veel geschreven en online verschenen. We vertrekken dan ook vanuit de stelling dat differentiëren een basishouding is. Een gedifferentieerde aanpak kan in elke klasgroep en/of klassituatie (tempo, groepering, materiaal, evaluatie, enzovoort) leerwinst opleveren. Belangrijk is het doel van je les niet uit het oog te verliezen: differentiëren gebruiken om dat doel te bereiken en geen differentiatie als doel op zich! 

Via deze link vind je 20 snelle manieren om gedifferentieerde instructies te geven. Grasduin in de voorbeelden om hier in de lespraktijk mee aan de slag te gaan. 

Indien je koudwatervrees hebt, kan volgende tip misschien helpen: ‘Begin met een werkvorm die niet te ingewikkeld is en haalbaar is.’ Succes er mee! 

Heb je vragen over differentiëren, contacteer me dan via mail of telefonisch (0497 48 62 29). 

 

- Leren leren – effectieve leerstrategieën

Hoe leerlingen leren? Hoe kan je de wetenschap van het leren gebruiken om het leren van je leerlingen zichtbaar te maken? 

Tim Surma, onderwijswetenschapper, spreekt op zijn website A design for education over 6 effectieve leerstrategieën. Bijvoorbeeld verwerkte leerstof vindt zijn plaats in het langetermijngeheugen, eerder dan het werkgeheugen. Een manier om leerstof beter te verwerken is bijvoorbeeld om beeld aan tekst te koppelen. 

Recent bracht Tim Surma samen met andere onderwijswetenschappers het boek ‘Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek’ uit. Dit boek is gratis online te lezen en/of te downloaden. 

Een zeer praktische toepassing van deze inzichten kan je vinden via de website van Onderwijs maak je samen. Hier kan je 10 visuele denkbeelden downloaden waar je leerlingen mee aan de slag kunnen gaan om hun leerstof individueel of klassikaal te verwerken en/of verwerven.  

 

- Evalueren (1) - Menukaart

Hoe kan je het leerproces van je leerlingen in kaart brengen? En hoe maak je leerlingen eigenaar van hun eigen leerproces? Deze vragen passeren al eens de revue. Op de website van www.leerling2020.nl kan je bruikbare ideeën vinden. 

Via de Menukaart eigenaarschap kan je aan de hand van een Quickscan achterhalen welke gerechten jou en de vakgroep kunnen inspireren. Het resultaat brengt je tot één van de gerechten (appetizer, voorgerecht, hoofdgerecht, nagerecht, aperitief) en daar kan je verder klikken op allerlei voorbeelden. 

Je kan de menukaart gebruiken als opwarmer om het thema evalueren – eigenaarschap in een vakvergadering bespreekbaar te maken of om extra inspiratie op te doen over evalueren en feedback. 

Heb je vragen over evalueren en/of feedback, contacteer me dan via mail of telefonisch (0497 48 62 29). 

 

- Lukasweb

Via deze website heb je toegang tot de collecties van Vlaamse musea en erfgoedinstellingen. Je vindt er bijvoorbeeld afbeeldingen van museumstukken uit het Gallo-Romeins museum in Tongeren. Ideaal om te gebruiken als verrijking van je lesmateriaal. 

 

- Gamification

Ga jij in je lessen aan de slag met games? Volgens Peter Diamandis zullen games in de toekomst deel uitmaken van het leren en onderwijzen. In zijn filmpje From A’s to Angrybirds hield hij in 2016 al een pleidooi voor het gebruik van games in de lespraktijk. Via deze link vind je inspiratie om met games aan de slag te gaan.  

Wil je toch profiteren van de historische setting van bijvoorbeeld Assassin’s Creed Odissey, maar kan je het spel in de klas niet spelen? Lees alles over de ontdekkingstour in het oude Griekenland in dit artikel.

 

- (herhaling) #Greekatwork

Ben je op zoek naar nog een manier om leerlingen te motiveren voor het vak Grieks? De afdeling Grieks van de Faculteit Letteren & Wijsbegeerte, Taal- & letterkunde, UGent hebben de getuigenissen van oud-studenten Grieks die reeds verschenen zijn op hun Facebookpagina (Afdeling Grieks UGent) gebundeld in een mooieuitgave. Je kan dit boekje bestellen via Berenice Verhelst of via Grieks@Ugent.be

 

- (herhaling) Verteltheater : beleef de verhalen uit de Griekse mythologie                                                   

De verhalen over de Griekse goden blijven boeien. Misschien las je Mythos van  Stephen Fry.In het project Beleef de verhalen uit de Griekse mythologie  geven we de kans aan leerlingen om de verhalen actief in te leven.                                                                                                          

In een eerste deel roepen we de godenwereld van de Olympus op. De leerlingen tooien zich in typische godenkledij en worden de verpersoonlijking van de Griekse goden en godinnen. In het tweede deel  spelen ze een aantal  mythologische verhalen na. De leidraad hierbij is het verhaal van Orfeus en Eurydice.                                                                                                                    Het is een kans om zoveel verschillende verhalen over goden en godinnen, helden en tragische figuren  met elkaar te verbinden. Wij willen dit samen met leerlingen uitvoeren op een originele en creatieve manier.                                                                                                                       

Wie interesse heeft om dit project samen met ons in uw klas te organiseren, neemt contact op met Marc George: m.george@scarlet.be

 

- (herhaling) Trello V.L.O.T.

De Vereniging van Leerkrachten Oude Talen is gestart met een Trello voor klassieke talen. Dit is een digitale tool om didactisch materiaal te verzamelen. Het bestaat uit 33 borden: per graad vier borden voor Grieks en Latijn: grammatica, cultuur, evaluatie en lectuur. Daarnaast zijn er nog borden artikels, werkvormen, eigen cursussen enzovoort. 

Aanmelden en meer info over dit initiatief vind je hier