maandbericht geschiedenis januari 2020


1. Vakgerichte informatie

1.1 Civic Online Reasoning

Stanford History Education Group lanceerde vorige maand Civic Online Reasoning. Dit is een website met concreet les- en evaluatiemateriaal die leerlingen moet helpen online informatie te beoordelen. 

1.2 Oproep voor leraren geschiedenis

Op 5 februari 2020 organiseert Katholiek Onderwijs Vlaanderen de Lerarentop voor leraren van het eerste jaar secundair onderwijs. Er worden in totaal 1010 leraren bevraagd. Ook directeurs en leden van het middenkader die al werkten met het Gemeenschappelijk funderend leerplan en het Gemeenschappelijk leerplan ICT zijn welkom. We doen een warme oproep aan leraren geschiedenis (1ste graad) om zich alsnog in te schrijven

Deze lerarentop wordt een dag vol uitwisseling. In werkgroepen verzamelen we je tips en feedback over de leerplannen van de eerste graad en LLinkid. Jan Royackers van Schoolmakers schetst in de keynote concete kansen om vanuit de nieuwe leerplannen te werken aan onderwijskwaliteit. Daarnaast geven we handvatten en inspirerende voorbeelden, waarmee je op school aan de slag kunt gaan.

 


2. Aankondigingen

Het overzicht van alle voor ons bekende nascholingen voor geschiedenis hebben we in een tabel verzameld. Dit Google-Docsbestand kan u via deze link raadplegen. Van zodra nieuwe nascholingen bekend gemaakt worden, voegen we ze toe aan dit document. Heb je weet van een nascholing en staat deze nog niet vermeld in de lijst? Stuur me gerust een e-mail met de nodige gegevens en ik voeg deze toe aan de lijst.
 

2.1 Vormingsaanbod regio Mechelen-Brussel

Het volledige aanbod voor regio Mechelen-Brussel kan je op deze website bekijken. 

  • Delend netwerk 4de jaar: 14 januari 2020 in Mechelen. Inschrijven kan hier.
  • Ik vraag dus ik denk: historische vragen als begin van historisch denken: 29 januari 2020 in Brussel. Inschrijven kan hier
     
  • Effectieve leerstrategieën (5 februari 2020)

Op 5 februari komt Tim Surma naar Mechelen om zijn verhaal rond effectieve leerstrategieën te brengen. Cognitieve psychologie, lerareneffectiviteitsstudies én praktijkervaring van een groot aantal leraren: meer heb je niet nodig om tot een mix te komen van instructieprincipes die garant staan voor een effectieve les. Tijdens deze workshop zoomt Tim Surma in op een aantal strategieën die het leren van de leerling ondersteunen, en die elke leraar zomaar kan inzetten. Schrijf je snel in!

In samenwerking met de Educatieve Master Cultuurwetenschappen - vakdidactiek geschiedenis KU Leuven:

 

2.2 Extern aanbod

CNO

  • Dag van het geschiedenisonderwijs: 8 februari 2020. Inschrijven kan hier

Lerarendagen

  • Check de website van Klasse voor andere lerarendagen of initiatieven.
     

Contactgegevens: Tel. 0485/46.63.62 - tim.puttevils@katholiekonderwijs.vlaanderen


Bijlage: