maandbericht mens en samenleving januari 2020

Beste collega's,

Na een deugddoende kerstvakantie, vliegen we er weer in. Wij zitten vol goede voornemens (en de leerlingen hopelijk ook) om nog maar eens het beste van onszelf te geven. Wij wensen ieder van jullie alvast een fantastisch 2020 toe!

 

Als jullie vragen/tips/opmerkingen hebben, aarzel niet om ons te bellen of te mailen!

Ann Van Dievoet: ann.vandievoet@katholiekonderwijs.vlaanderen 0472 38 58 62

Miet Vanhilderson: miet.vanhilderson@katholiekonderwijs.vlaanderen 0486 33 25 11

 

1. Vakgerichte informatie

1.1 Smartschoolpagina

Vele leerkrachten hebben al een toegang tot deze pagina. Hier verzamelen we alle relevante info rond het vak mens en samenleving. Wie nog geen toegang heeft gekregen, stuur gerust een bericht naar Ann of Miet zodat wij jullie toegang kunnen geven. 

Voor wie het niet meer weet:

website: dpbso.smartschool.be

gebruikersnaam: eerstelettervoornaam.achternaam

wachtwoord: Leraar11

 

Op deze pagina kunnen jullie alle vakinfo terugvinden en heel wat interessante websites. Als jullie zelf iets ontwikkeld hebben, kunnen jullie dat ook altijd doorsturen naar ons, dan zetten wij het erop. Op die manier maken vele handen licht werk!

 

2. Aankondigingen

2.1 Vormingsaanbod regio Mechelen-Brussel

2.1.1 Lerend netwerk mens en samenleving

  • 05/03/2020 in het DPC Mechelen van 9.30u tot 12u. Inschrijven kan via deze link

2.1.2 Welke les werkt wel en welke niet? 

Op 05/02/2020 heeft de pedagogische begeleiding Tim Surma uitgenodigd. Als leraar, lerarenopleider en ervaringsdeskundige heeft hij onderzoek gedaan, naar welke aanpak wel werkt en welke niet. Inschrijven kan je via deze link

2.1.3 Lerarentop 1010

  • Op 5 februari 2020 organiseren we de lerarentop voor leraren van het eerste jaar secundair onderwijs. We bevragen 1010 leraren! Ook directeurs en leden van het middenkader die al werkten met het Gemeenschappelijk funderend leerplan en het Gemeenschappelijk leerplan ICT zijn welkom. Je kunt je nu inschrijven.

2.2 Aanvangsbegeleiding

Het traject aanvangsbegeleiding omvat een schoolbezoek en persoonlijk contact met je vakbegeleider, aangevuld met een dag speciaal voor beginnende leerkrachten op woensdag 19 februari te Mechelen.

Voor de dag van de beginnende leerkracht op 19/02 krijg je op een later moment nog concretere info!
De voormiddag (9u30 tot 12u) is facultatief . Je kan kiezen uit 4 workshops. De keuze voor deelname aan het voormiddaggedeelte bepaal je zelf in overleg met je vakbegeleider en je mentor/begeleider op school.

De namiddag op 19/02 is voor iedereen die is ingeschreven voor dit traject. Deze namiddag wordt ingevuld met een vakspecifieke workshop. (13u30 tot 15u30)

Inschrijven kan via deze link

2.3 Extern aanbod

 

2.4 Varia

  • De facebookpagina Mens en Samenleving is opgericht door leraren die elkaar helpen en tips geven
  • De verpakkingssector in de voeding. “Alle verpakkingen circulair maken wordt geen makkelijke opdracht. De voornaamste functie van de verpakking, namelijk het zo lang mogelijk beschermen van het product tot aan de consument, mag in geen geval verloren gaan. Daarnaast brengt innovatie aanzienlijke veranderingen met zich mee voor een hele reeks actoren. De roadmap ziet geen enkele schakel uit de verpakkingscyclus over het hoofd. Ook de consument niet, die een aantal instrumenten nodig heeft onder andere om zijn verpakkingen beter te sorteren. We gaan in de toekomst nog een stapje verder. De roadmap voorziet bijvoorbeeld de ontwikkeling van gedigitaliseerde verpakkingen die zichzelf kunnen “leiden”. Van de sortering naar de recyclage.

  • Onderzoekend leren is een belangrijk leerplandoel. Hoe aanbrengen, hoe stapsgewijs werken? Alle info vind je op volgende website.

  • Hoe ver staat de leerling in zijn leerproces? Ter inspiratie vind je hier een aantal exit tickets.

    Exit tickets (of afzwaaiers in het Nederlands) zijn een mooie manier om te  achterhalen wat leerlingen hebben geleerd tijdens de les. Ze zijn ontworpen  voor een snelle controle en kosten niet meer dan 3 tot 5 minuten om in te vullen. Ze kunnen snel gelezen en eventueel beoordeeld worden door de leerkracht. Dit laatste hoeft niet. De ingevulde exit tickets kun je gebruiken als start van je volgende les. Exit tickets kunnen ook bepalen of je lesstof opnieuw moet aanbieden. Ze kunnen ook gebruikt worden om leerlingen in te delen in groepjes gebaseerd op hun begripsniveau.

    Deze kosten 4 euro

  • Het nieuwe schooljaar én de nieuwe sleutelcompetenties zijn ondertussen al een aantal maanden in voege. Vlajo probeert in deze uitdagende tijden haar missie verder uit te dragen. En die missie bestaat uit o.a. het ondersteunen van onze leerkrachten. Met onze programma’s Talent4Change en Kid@bizz bieden we een veilig kader om aan de slag te gaan met o.a. de transversale eindtermen in de eerste graad.

In 2020 bieden we in heel Vlaanderen gratis workshops aan waarbij deze nieuwe projecten op een verdiepend niveau worden toegelicht. Verdiepend betekent dat  we echt concreet kijken hoe het programma inhoudelijk werkt, welke vertaalslagen er gemaakt kunnen worden naar de sleutelcompetenties, eindtermen, basisopties, kortom naar de eigen klaspraktijk.

Wat kan je verwachten tijdens deze workshops?

  • toelichting rond projectmatig werken
  • situering binnen de sleutelcompetenties/ eindtermen/ leerplannen/ concordantietabel
  • projectopbouw + grondige verdieping in de diverse sessies (oa werken met Business Model Canvas in Kid@Bizz) van elk project
  • verkenning bijhorende materialen en online kenniscentrum