Maandbericht fysica januari 2017

 

1. Vakgerichte informatie

  • Eerst en vooral wens ik iedereen een zeer interessant en voldoening gevend 2017 toe. Ik ben uiteraard van ganser harte bereid om mee te werken aan die wens.  :-)   Achteraan deze nieuwsbrief ziet u een gigantisch (internationaal) aanbod aan nascholingen, met soms zeer vernieuwend materiaal, en ook een lange reeks van websites waar mensen met een passie voor fysica - en die vind je gelukkig in heel de wereld -  hun nieuw gevonden warm water delen. Honderden bladzijden! Ik hoor wel eens "... moeten wij het warm water opnieuw uitvinden? ", welnu, de "warmwaterbronnen" zijn over heel de wereld te vinden, je moet ze enkel bezoeken. Ikzelf bezorg jullie alvast zowat elke keer enkele goede tips voor een professionele "wellness" ervaring. 
  • Het leerplan fysica in aso Sportwetenschappen is ondertussen goedgekeurd door de inspectie. Het wordt ingevoerd op 1 september 2017 in het vijfde jaar. Het komende schooljaar kan men een aantal initiatieven verwachten om deze vernieuwing te begeleiden. De tweede datum varieert naargelang de deelnemers een engagement op zich hebben genomen. Een groep die aan de doelstellingen B26-B32 van het vijfde willen werken, één die voor het zesde aan B37 tot B45 wil werken en een andere die aan B48, B51 en B54 wil werken. Moest er iemand vooralsnog willen aansluiten bij één van die groepen, graag een seintje zodat de juiste data en plaatsen kunnen doorgegeven worden. 
  • De website van de inspectie vermeldt voor de SETOC:

    Minimumeisen voor het realiseren van de DSETOC, die de school moet kunnen aantonen tijdens de doorlichting zijn de volgende:

    • De leerlingen voeren minstens één poolgebonden onderzoek uit waarin de drie DSETOC aan bod komen.
    • Het onderzoek is uitgewerkt op het niveau secundair onderwijs. Indien van toepassing wordt er rekening gehouden met de cesuurdoelen tweede graad.
    • Bij het onderzoek is er informatieverwerving en -verwerking gebeurd:
      • de leerling vertrekt bij het onderzoek van een onderzoeksvraag.
      • de leerling verzamelt, ordent en bewerkt informatie over de onderzoeksvraag.
      • de leerling hanteert een poolspecifieke onderzoeksmethodiek.
      • de leerling rapporteert over het onderzoek.
      • de leerling confronteert het onderzoeksresultaat met andere standpunten, onderzoeksresultaten, theorieën, onderzoeken, gegevens…
    • De evaluatie moet aantonen in welke mate de leerlingen de DSETOC realiseren. Alle in de DSETOC vermelde elementen zijn aanwezig in de evaluatie: zich oriënteren, voorbereiden, uitvoeren, evalueren, rapporteren en confronteren.
      Zo weet u het ineens tot in detail. Misschien een aanleiding om er met z’n allen eens over te reflecteren?
       
  • Via de link http://ond.vvkso-ict.com/leerplannen/doc/word/Fysica-2015-021.docx krijg je direct het nieuwe leerplan fysica in IW te zien. Dat van de derde graad is ook zo goed als klaar. Zodra het officieel is komt u het te weten. Moesten er vragen zijn, aarzel niet contact op te nemen. 
  • Alle vroegere mededelingen van Wim Peeters zijn op eenvoudig verzoek beschikbaar, en ook op internet te vinden.   

2. Aankondigingen

2.1 Eigen aanbod DPB-OND

  • Bewegingswetenschappen : de ideale keuze voor onderzoekcompetenties in fysica, biologie en sport’

Bewegingswetenschappen omvatten tal van wetenschapsdomeinen. In deze sessie wordt aangegeven hoe je als leraar via jouw vakgebied (biologie, fysica, sport) kunt meewerken aan onderzoekcompetenties en extra kan inspelen op de interessesferen van je leerlingen.

In deze nascholing wordt kort ingegaan op wat onderzoekcompetenties zijn, en wat verwacht wordt van de leerlingen. Goede praktijkvoorbeelden helpen je als leraar op weg en tonen hoe hierin een meerwaarde te betekenen.

Datum: woensdag 15 februari 2017  14u – 17u

Plaats: Sint-Niklaasinstituut Bergensesteenweg 1421  1050 Anderlecht

Inschrijvingen: www.nascholing.be (secundair onderwijs – nieuwe leerplannen – Sportwetenschappen).

  • Sportwetenschappen: 
    • Tweede trimester:         Voorscholing biologie in verband met de onderzoekscompetenties. zie boven
    • Derde trimester:            Bezoek sportlabo KU Leuven:   Plaats en tijdstip worden later meegedeeld, de formele toezegging is ok.                     

      In het schooljaar 2017 – 2018 ligt de focus op de thema’s van het 6de jaar en zal o.m. dieper worden ingegaan op beweging en bewegingsanalyse (biologie en fysica).

2.2 Extern aanbod

  • Edushock leerfestival op 22 februari 2017 in Antwerpen. Kijk naar www.edushockvzw.be voor info.
  • Om beroepen die je kunt uitoefenen met een diploma fysica (of ander) kun je bijvoorbeeld naar de website van Umicore gaan: http://www.umicore.com/en/careers/ .
  • Verder is er op dat vlak ook nog de volgende aankondiging:
    • Dear young scientist

      Nuclear science has a lot to offer to society. But to continue its development, motivated youn scientists are essential. Interested in a career in nuclear? Visit us at the second edition of the Nuclear Career Day on Tuesday February 28, 2017 in Brussels. This day aims at bringing together the Belgian nuclear players, international organizations and students and professionals interested in a career in nuclear. Advanced studies in nuclear engineering and medical applications, as well as job opportunities in Belgium and at the IAEA, will be highlighted.

      A flyer with more information about the program of the day is attached to this email. Participation to this event is free of charge, but registration is mandatory via this link.

  • Op http://www.wetenschapsinformatienetwerk.be/activiteiten/basisconcepten-uit-de-astrofysica staat een mooi aanbod dat gerelateerd kan worden aan de MODULE in het leerplan van de derde graad rond Fysica in het heelal. Misschien is deze manier van het brengen van die basisconcepten uit de astrofysica wel heel goed te linken aan andere delen van de cursus fysica. In zou toch minstens eens gaan kijken en deelname overwegen. Het is wel in de buurt van Brugge…
  • In de week van 3 tot 7 juli vindt in Dublin opnieuw een grote conferentie plaats rond de didactiek van de fysica. Op  http://www.girep2017.org/ehome/index.php?eventid=129432& zie je dat het thema dit keer is "Bridging Research and Practice in Physics Teaching and Learning". Er is een speciaal programma voor leerkrachten. Dublin is echt binnen finacieel handbereik. Wanneer u deze "zweefkans" wenst te grijpen, geef een seintje.
  • In Europa is “Science” bijna equivalent met wat wij STEM noemen. De nascholing hieronder lijkt me voor alle wetenschappers én STEM-mers  heel erg aantrekkelijk! Van “materiaal” gesproken… klik op de link!
    • Dear sir/madam,

      from 21st to 25th August 2017 will take place in Italy "MoM - Matters of Matter International Teachers Summer School" at the conclusion of MoM Erasmus + K A2 project.
      Focused on new materials, the summer school will be open to all interested Science and Physics  teachers  from EU.
      Preservice teacher students and teachers trainers are welcome too.

      Attached more info about structure, costs, draft program and location.
      See also 
      www.mattersofmatter.eu

      I would be really obliged if you could be so kind  to forward this info to any potentially interested one

      Deadline for the preregistration  31st January 2017

      N.B. It  is  also possible to apply for a K1   Erasmus+ grant . Deadline for KA1 end of January)

      Thank you very much! 
      kind regards, 

      Annamaria Lisotti (MoM Project coordinator) 
       

  • Voor allerlei vakken, ook wetenschappen en STEM, het volgende aanbod. Volgens een collega “Ik heb hun ICT for Collaborative, Project-Based Teaching and Learning al gevolgd en die cursus was geweldig.”. Een aanrader dus…
    • Dear … ,

      We hope that you still remember your short summer visit in Malta and maybe you still remember us :) 

      We have good news!! Apart from our first original course we are introducing two new distinct courses which have been carefully planned and designed around activities that will enrich your professional experiences with an impact on the learning experiences of your pupils and students. If you are interested, you might want to visit our website or simply send us an email. The courses we are currently offering are entitled: 

      1. ICT for Collaborative, Project-Based Teaching and Learning

      2. Teaching through Coding, Robotics and Tablets (New addition)

      3. Teaching Languages Creatively (New addition)

      Once again we are also relying on you to support us in passing on the message to your colleagues and friends who might be interested to join us in order to help them gain more knowledge and skills for their professional development. If so, please send them the link to our website (www.smartsolutionsmaltacom) to invite them to apply or get more information about our services.

      Please do get back to us if you need any kind of assistance or support in anything related to our courses. We hope that you are still benefiting from that short week that we have spent together!

      Kind Regards from Malta and thanks in advance!

      Franco Costa
      Courses Coordinator

  • Op onderzoek gebaseerde rubrics voor onderzoek en “scientific abilities”, wat heel dicht komt bij onze onderzoekscompetenties en andere Algemene Doelen. Kijk naar https://sites.google.com/site/scientificabilities/rubrics . Zeer belangrijk om je eigen rubrics te evalueren en ze eventueel aan te passen.
     
  • Contacten met nascholingsorganisaties:
  • Interessante nieuwsbrieven en blogs (internet)
    • New Scientist: schrijf je in via deze link : zeer veel, zeer diverse informatie, en kwaliteitsvol!
    • De nieuwsbrief van http://www.talkphysics.org/ is ook zeer interessant, van de Institute Of Physics in Londen, een toporganisatie in de wereld van onderwijs in de fysica
    • De blog van Pauline Gagnon, van CERN, ook niet te missen! Klik hier 
    • De ntr schooltv verspreidt een nieuwsbrief. Ze vragen  Stuur deze nieuwsbrief door  , klik en je hebt hem. Het is zeer breed, dus voor iedereen wat wils. ( Schooltv.nl 13-18 jaar , email naar  Schooltv_13-18jaar@teleacnot.dmd.omroep.nl )

2.3 Fysica en onderzoek in de rest van de wereld (cursief is gekregen van contactpersonen)

  • De proceedings van de GIREP conferentie rond onderzoek in de didactiek van het vak, in Wroclaw in 2015 zijn online gezet op de Website http://girep2015.ifd.uni.wroc.pl/  het ging toen over  "Key Competences in Physics Teaching and Learning" . 310 pagina’s professionele lectuur.
  • Een bezoek aan de Woudschotenconferentie in Nederland levert altijd interessant materiaal op:
    1.  De site http://www.exactwatjezoekt.nl/  Een site die leerlingen bij hun keuze gidst doorheen heel wat beroepen. Een beetje Nederlnads, natuurlijk, maar even goed verhelderend voor veel Vlaamse kinderen.
    2.    http://globenederland.nl/onderzoeksprojecten/  Zeer goed gedaan, en wel volgens een onderzoekscyclus;  hier staan ettelijke voorbeelden van hoe je op een onderzoekende manier kunt aan de slag gaan zowel voor verschillende wetenschappen, als vanuit het standpunt van de leerkracht en werkbladen voor de leerlingen.
    3.    http://www.natuurkundedidactiek.nl/   : op deze website staat een heel boek dat rond natuurkundedidactiek gaat, allerlei aspecten, onder andere onderzoekend leren. Vanaf het voorjaar staat alles in een boek en wordt de site gesloten…
    4.   http://www.vhto.nl/: een website van een expertisecentrum waarin aandacht is voor gender problematiek binnen de exacte wetenschappen en techniek.
  • De donkere materie in ons heelal is één van de meest prangende kwesties waar fysici mee bezig zijn. Hier het laatste nieuws: http://paulinegagnon3.wixsite.com/boson-in-winter/single-post/2016/12/16/Latest-news-from-outer-space-on-dark-matter
  • In August 2015, at Eötvös University (ELTE) in Budapest, the “Teaching Physics Innovatively” Conference (TPI-15). The event was attended by more than 100 participants from 18 countries, and dedicated to the encounter of teachers and scientists, mediators and promoters of Physics, who may jointly build bridges between researcher and society. In cooperation with the European project Promoting Attainment of Responsible Research and Innovation in Science Education (PARRISE), with project webpage http://www.parrise.eu/, special emphasis was placed on the pedagogical interpretation of socially relevant issues in physics education.  Deze proceedings is een boek van 454 pagina’s. Genoeg informatie om even zoet mee  te zijn denk ik. 
  • Voor diegenen die van anekdoten houden:  , to mark the anniversary of Mileva Maric Einstein, I contributed an article to Scientific American Magazine, entitled: The Forgotten Life of Einstein’s First Wife.  I show there is ample evidence establishing that she subtantially contributed to her husband’s work. A sad story that should be much better known. I hope this will contribute to give back to a gifted but forgotten physicist some of the credit she fully desserves. (Pauline Gagnon)
     
  •  Een bericht van de onderzoeksgroep van Eric Mazur over een recent onderzoek rond peerinstruction: (onderaan een link om zelf ook dergelijke berichten over academisch onderzoek van de hoogste plank te ontvangen)
  • I am writing to let you know that a new publication by my group on peer instruction, entitled "Peer Instruction in Introductory Physics: A Method to Bring About Positive Changes in Students’ Attitudes and Beliefs", has been accepted for publication.  ….. If you know of others who might be interested in this information, please forward the following link to them:

    http://mazur.harvard.edu/publications.php?function=display&rowid=772

    Thank you for your continued interest in our work,

    Eric Mazur

    Balkanski Professor of Physics

    and Applied Physics

    Harvard University

    29 Oxford Street

    Cambridge, MA 02138

    Phone: +1 617 495-8729

    Abstract:

    This paper analyzes pre-post matched gains in the epistemological views of science students taking the introductory physics course at Beijing Normal University (BNU) in China. In this study we examined the attitudes and beliefs of science majors (n = 441) in four classes, one taught using traditional

    (lecture) teaching methods, and the other three taught with Peer Instruction (PI). In two of the PI classes, student peer groups were constantly changing throughout the semester, while in the other PI class student groups remained fixed for the duration of the semester. The results of the pre- and posttest using the Colorado Learning Attitudes about Science Survey showed that students in traditional lecture settings became significantly more novice-like in their beliefs about physics and learning physics over the course of a semester, a result consistent with what was reported in the literature. However, all three of the classes taught using the PI method improved student attitudes and beliefs about physics and learning physics. In the PI class with fixed peer groups, students exhibited a greater positive shift in attitudes and beliefs than in the other PI class with changing peer groups. The study also looked at gender differences in student learning attitudes. Gender results revealed that female science majors in the PI classes achieved a greater positive shift in attitudes and beliefs after instruction than did male students.

    Note: You received this email because your e-mail address was entered on our web site (http://mazur.harvard.edu).

  • Herhaling: De tweede wet van Newton… even de puntjes op de i: http://umdberg.pbworks.com/w/page/68390187/Reading%20the%20content%20in%20Newton's%202nd%20law%20(2013) , opgesteld door Joe Redish, de voormalige hoofdredacteur van American Journal of Physics Education. 
     
  • Herhaling:The SUSTAIN project, Supporting Science Teaching Advancement Through Inquiry, aims at supporting the implementation at school of a more relevant and effective approach of the education for sustainable development (ESD) thanks to the specific contribution of inquiry-based science education (IBSE).

    During almost three years, SUSTAIN has produced pedagogical contents, tools and teachers’ professional development activities that foster among children the scientific understanding of issues and challenges linked to sustainable development, and thus reinforce their future ability to act as informed and responsible citizens.

    The Final European Conference of the SUSTAIN project is organized by the Freie Universität Berlin.Please find all further information and the registration link here: http://www.bcp.fu-berlin.de/natlab/lehrkraefte/sustain/index.html

  •  Herhaling: Horizons of Physics Education is een groep van een zestigtal organisaties, waaronder veel universiteiten die nu de laatste jaren samengewerkt hebben rond 4 thema's. In hun nieuwsbrief wordt daar verslag over uitgebracht. Lees 

    Newsletter HOPE Network July 2016,  HOPE : a network to share good practices,  

  • Herhaling: Soms is optica ineens wel cool...  https://www.youtube.com/watch?v=oWfFco7K9v8 . Vraag de kinderen maar om een verklaring, en probeer zelf ook... en niet spieken naar het goede antwoord, want dan stopt het denken.  En daarna... aan de slag met de 3D printer! ( dank je, Jorn)
  • Herhaling: How your brain learns physics kun je te weten komen via http://www.scientificamerican.com/article/how-your-brain-learns-physics/?WT.mc_id=SA_FB_PHYS_FEAT  (dank je, Tom!

Wanneer u een artikel leest dat de moeite waard is voor lesgevers, laat het weten! Dit waren daar twee mooie voorbeelden van... een beetje afwisseling mag ook hoor, een beetje humor bijvoorbeeld...

Vriendelijke groeten

wim.peeters@katholiekonderwijs.vlaanderen
Millegemweg 49
2531 Boechout-Vremde
Gsm: 0486 03 61 28