maandbericht fysica juni 2017

 

1. Vakgerichte informatie

  • Wat van blijvende waarde is blijft staan, wat anders is dan de vorige nieuwsbrief wordt met NIEUW! aangegeven. 
     
  • NIEUW! Het leerplan fysica in aso Sportwetenschappen is ondertussen goedgekeurd door de inspectie. Het wordt ingevoerd op 1 september 2017 in het vijfde jaar. Het tweede initiatief van dit schooljaar is georganiseerd.  De tweede datum varieert naargelang de deelnemers een engagement op zich hebben genomen. Op 3 mei was er een bijeenkomst van alle geëngageerde leerkrachten fysica in Heist-op-den-Berg. Volgend jaar werken we met deze groepen verder… misschien tijd om aan te sluiten? Laat het weten, dan krijg je ook een uitnodiging. 
  • De website van de inspectie vermeldt voor de SETOC:
    Minimumeisen voor het realiseren van de DSETOC, die de school moet kunnen aantonen tijdens de doorlichting zijn de volgende:

    • De leerlingen voeren minstens één poolgebonden onderzoek uit waarin de drie DSETOC aan bod komen.
    • Het onderzoek is uitgewerkt op het niveau secundair onderwijs. Indien van toepassing wordt er rekening gehouden met de cesuurdoelen tweede graad.
    • Bij het onderzoek is er informatieverwerving en -verwerking gebeurd:
      • de leerling vertrekt bij het onderzoek van een onderzoeksvraag.
      • de leerling verzamelt, ordent en bewerkt informatie over de onderzoeksvraag.
      • de leerling hanteert een poolspecifieke onderzoeksmethodiek.
      • de leerling rapporteert over het onderzoek.
      • de leerling confronteert het onderzoeksresultaat met andere standpunten, onderzoeksresultaten, theorieën, onderzoeken, gegevens…
    • De evaluatie moet aantonen in welke mate de leerlingen de DSETOC realiseren. Alle in de DSETOC vermelde elementen zijn aanwezig in de evaluatie: zich oriënteren, voorbereiden, uitvoeren, evalueren, rapporteren en confronteren.
      Zo weet u het ineens tot in detail. Misschien een aanleiding om er met z’n allen eens over te reflecteren?

2. Aankondigingen

2.1 Eigen aanbod DPB-OND/ Vlaanderenbreed

  • NIEUW! Bezoek Sport Science Laboratory – Jacques Rogge

Het bezoek aan het laboratorium legde de focus op de relatie wetenschap en sport. Er werden 2 aspecten belicht nl. de biomechanica en motorische controle van de menselijke  beweging (BIOMOC) enerzijds en inspanningsfysiologie en sportvoeding anderzijds. Het bezoek was snel volgeboekt, maar zeker de moeite waard. Er werd meteen afgesproken dat we volgend jaar in april opnieuw op bezoek gaan. We zouden het dan wel open stellen voor alle leerkrachten fysica, omdat er zeer veel algemene fysica in zit die voor iedereen interessant kan zijn. Hou het in de gaten voor de planning van de nascholingen volgend jaar. 

 

2.2 Extern aanbod

  • NIEUW!  Even opletten:
    Het Centrum Nascholing Onderwijs en de Faculteiten Wetenschappen en Toegepaste Ingenieurswetenschappen van de Universiteit Antwerpen, bieden u en uw leerlingen voor fysica en natuurwetenschappen 3de graad een fascinerende, wetenschappelijke en toch speelse show aan:
               PLASMA'S  .  FUSIE  !  ENERGIE ?
                  van het Dutch Institute for Fundamental Energy Research (DIFFER-Instituut-NL)
                  op donderdag 16 november 2017 (VM en NM), vrijdag 17 november 2017 (VM en NM), maandag 20 november 2017 (VM).
    Alle inlichtingen via de Wetenschappelijke show
     
  • NIEUW! Vanuit UCLL: de titel van de link zelf geeft alvast de inhoud.
  • NIEUW! http://www.onderzoeksreflector.be/didactiek

De link verklapt alles…. Over wat de hogescholen van onderzoekend leren denken… met veel voorbeelden en ook lesmateriaal. 

·     NIEUW! Wanneer je deze video kunt laten zien aan leerlingen, zijn ze al goed op weg om zowat alles van optica conceptueel goed te begrijpen, op 16 minuutjes. Na het zien van zo’n filmpje lijkt het me veel makkelijker om de thema’s te behandelen. Titel: Lenses, refraction, and optical illusions of light (in het Engels).   https://www.youtube.com/watch?v=GE-VeEQFqX4&feature=em-subs_digest

 ·    NIEUW! De hype van het moment: de fysica van spinners:   http://www.focustimes.org/denver-physicist-warns-public-fidget-spinners-affect-earths-centre-gravity/

 ·     NIEUW! Heb je een grote interesse voor sterrenkunde, dan is fysica wat je moet studeren. Vandaar toch weer de jaarlijkse aankondiging van de zomerschool via http://www.vvs.be/nieuws/zomerschool-sterrenkunde-0

 ·       Graag uw aandacht voor het volgende:

Mailing Velewe VZW | 11-05-2017

 


Ben je geïnteresseerd in nucleaire wetenschap en haar toepassingen? Ben je een echte team player en hou je van creativiteit?

Vorm met je medeleerlingen een team en schrijf in voor de Nuclear Game Challenge!

Het Studiecentrum voor Kernenergie (SCK•CEN) en het Joint Research Centre (JRC) dagen jongeren uit om deel te nemen aan de Nuclear Game Challenge, een wetenschapswedstrijd die jongeren een brede kijk geeft op nucleaire wetenschap en toepassingen en zin voor samenwerking, creativiteit, kritisch en vakoverschrijdend denken aanmoedigt.

De teams worden uitgedaagd om een vakoverschrijdend educatief spel rond nucleaire wetenschap en toepassingen te ontwikkelen. De wedstrijd gaat van start met een kick-off evenement (8 november 2017, Museum voor Natuurwetenschappen Brussel) waarin de teams inspiratie kunnen opdoen, een puntenvoorsprong kunnen opbouwen en kennis maken met hun SCK•CEN of JRC mentor. De wedstrijd periode loopt over het schooljaar 2017-2018. Meer informatie is terug te vinden op http://highschools.sckcen.be/nl

·    NIEUW! De nieuwe website https://www.esera.org/ is zeker de moeite waard. Veel materiaal om eens rustig professioneel te zappen, en wetenschappelijk verantwoord! Wat wil een mens meer?

  •  In de week van 3 tot 7 juli vindt in Dublin opnieuw een grote conferentie plaats rond de didactiek van de fysica. Op  http://www.girep2017.org/ehome/index.php?eventid=129432& zie je dat het thema dit keer is "Bridging Research and Practice in Physics Teaching and Learning". Je komt er te weten wat onderzoek over "hoe les geven in de fysica" heeft opgeleverd. Er zijn deelnemers uit ongveer 50 landen. 
     Er is een speciale dag voor leerkrachten, namelijk dinsdag 4 juli. Deze dag is toegankelijk voor slechts 75 Euro, en het is een programma dat loopt van 9 u 's morgens tot 20 u 's avonds. Spreekbeurten, workshops, symposia en ook een avondvullend programma van de American Association of Physics Teachers. Een onwaarschijnlijk sterk programma dat in België nooit te zien is geweest. Details komen eerstdaags op de website.
    Voor de eerste keer kunnen leerkrachten ook het hele programma - van maandagmiddag tot vrijdagmiddag- volgen voor slechts 200 Euro, een peulschil voor wat men krijgt: keuze uit ongeveer 150 voordrachten, 50 posters, 6 symposia en bovendien nog een hele reeks workshops. Zonder de intense en zeer interessante babbels te vermelden... 
    Dublin is echt binnen finacieel handbereik ( een vlucht vanuit Brussel kost nu €104). Er is ook redelijk goedkoop logies... als je snel bent. Wanneer u deze "zweefkans" wenst te grijpen, of meer wil weten... geef een seintje, of beter nog: registreer!

  • Om beroepen die je kunt uitoefenen met een diploma fysica (of ander) kun je bijvoorbeeld naar de website van Umicore gaan: http://www.umicore.com/en/careers/ .
  • Op http://www.wetenschapsinformatienetwerk.be/activiteiten/basisconcepten-uit-de-astrofysica staat een mooi aanbod dat gerelateerd kan worden aan de MODULE in het leerplan van de derde graad rond Fysica in het heelal. Misschien is deze manier van het brengen van die basisconcepten uit de astrofysica wel heel goed te linken aan andere delen van de cursus fysica. In zou toch minstens eens gaan kijken en deelname overwegen. Het is wel in de buurt van Brugge…
  • Op onderzoek gebaseerde rubrics voor onderzoek en “scientific abilities”, wat heel dicht komt bij onze onderzoekscompetenties en andere Algemene Doelen. Kijk naar https://sites.google.com/site/scientificabilities/rubrics . Zeer belangrijk om je eigen rubrics te evalueren en ze eventueel aan te passen.
     
  • Contacten met nascholingsorganisaties:
  • Interessante nieuwsbrieven en blogs (internet)
    • New Scientist: schrijf je in via deze link : zeer veel, zeer diverse informatie, en kwaliteitsvol!
    • De nieuwsbrief van http://www.talkphysics.org/ is ook zeer interessant, van de Institute Of Physics in Londen, een toporganisatie in de wereld van onderwijs in de fysica
    • De blog van Pauline Gagnon, van CERN, ook niet te missen! Klik hier 
    • De ntr schooltv verspreidt een nieuwsbrief. Ze vragen  Stuur deze nieuwsbrief door  , klik en je hebt hem. Het is zeer breed, dus voor iedereen wat wils. ( Schooltv.nl 13-18 jaar , email naar  Schooltv_13-18jaar@teleacnot.dmd.omroep.nl )

2.3 Fysica en onderzoek in de rest van de wereld (cursief is gekregen van contactpersonen)

  •   NIEUW!    Door op de nieuwsbrief van IOP in te schrijven krijgt men dit soort kansen:

    Over here at Physics World HQ we’ve been working away on a new and very exciting project, and we're pleased to finally be able to tell you all about it.
    Introducing Physics World Discovery™
    Launched in January 2017 as a pilot from IOP Publishing, Physics World Discovery texts – written by leading voices from across the scientific community – provide readers with an expert introduction to the hottest topics in physics, spanning established and emerging research disciplines.
    Free to read in 2017
    We have five books published online, all of which are free to read in 2017, and we have more titles in progress – keep an eye on the forthcoming list here

    De gratis boeken zijn:  ( allen in januari of februari 2017 gepubliceerd)

    Space Weather,   Author: Mike Hapgood     

    Quantitative Finance  Author: Jessica James   

    Proton Beam Therapy  Author: Harald Paganetti   

    Complex Light     Author: Jeff Secor, Robert Alfano and Solyman Ashrafi

    The Dark Universe    Author: Catherine Heymans

  • Herhaling: De vertalingen van de modules van het SAILS project zijn- op verzoek van een groep deelnemende leerkrachten, waarvoor DANK- vanaf nu online beschikbaar op de website van SCIENTIX, Allen daarheen, want van de allerhoogste kwaliteit. Ga bijvoorbeeld naar deze site. Via het zoekwoord SAILS op http://www.scientix.eu/web/guest/resources/ vind je alle modules, ook de vertaalde!
  •  De proceedings van de GIREP conferentie rond onderzoek in de didactiek van het vak, in Wroclaw in 2015 zijn online gezet op de Website http://girep2015.ifd.uni.wroc.pl/  het ging toen over  "Key Competences in Physics Teaching and Learning" . 310 pagina’s professionele lectuur.
  • Herhaling: Een bezoek aan de Woudschotenconferentie in Nederland levert altijd interessant materiaal op:
    1.  De site http://www.exactwatjezoekt.nl/  Een site die leerlingen bij hun keuze gidst doorheen heel wat beroepen. Een beetje Nederlnads, natuurlijk, maar even goed verhelderend voor veel Vlaamse kinderen.
    2.    http://globenederland.nl/onderzoeksprojecten/  Zeer goed gedaan, en wel volgens een onderzoekscyclus;  hier staan ettelijke voorbeelden van hoe je op een onderzoekende manier kunt aan de slag gaan zowel voor verschillende wetenschappen, als vanuit het standpunt van de leerkracht en werkbladen voor de leerlingen.
    3.    http://www.natuurkundedidactiek.nl/   : op deze website staat een heel boek dat rond natuurkundedidactiek gaat, allerlei aspecten, onder andere onderzoekend leren. Vanaf het voorjaar staat alles in een boek en wordt de site gesloten…
    4.   http://www.vhto.nl/: een website van een expertisecentrum waarin aandacht is voor gender problematiek binnen de exacte wetenschappen en techniek.
  • Herhaling: De donkere materie in ons heelal is één van de meest prangende kwesties waar fysici mee bezig zijn. Hier het laatste nieuws: http://paulinegagnon3.wixsite.com/boson-in-winter/single-post/2016/12/16/Latest-news-from-outer-space-on-dark-matter
  • In August 2015, at Eötvös University (ELTE) in Budapest, the “Teaching Physics Innovatively” Conference (TPI-15). The event was attended by more than 100 participants from 18 countries, and dedicated to the encounter of teachers and scientists, mediators and promoters of Physics, who may jointly build bridges between researcher and society. In cooperation with the European project Promoting Attainment of Responsible Research and Innovation in Science Education (PARRISE), with project webpage http://www.parrise.eu/, special emphasis was placed on the pedagogical interpretation of socially relevant issues in physics education.  Deze proceedings is een boek van 454 pagina’s. Genoeg informatie om even zoet mee  te zijn denk ik. 
  • Voor diegenen die van anekdoten houden:  , to mark the anniversary of Mileva Maric Einstein, I contributed an article to Scientific American Magazine, entitled: The Forgotten Life of Einstein’s First Wife.  I show there is ample evidence establishing that she subtantially contributed to her husband’s work. A sad story that should be much better known. I hope this will contribute to give back to a gifted but forgotten physicist some of the credit she fully desserves. (Pauline Gagnon)
     
  •  Een bericht van de onderzoeksgroep van Eric Mazur over een recent onderzoek rond peerinstruction: (onderaan een link om zelf ook dergelijke berichten over academisch onderzoek van de hoogste plank te ontvangen)

    I am writing to let you know that a new publication by my group on peer instruction, entitled "Peer Instruction in Introductory Physics: A Method to Bring About Positive Changes in Students’ Attitudes and Beliefs", has been accepted for publication.  ….. If you know of others who might be interested in this information, please forward the following link to them:

    http://mazur.harvard.edu/publications.php?function=display&rowid=772

  • Thank you for your continued interest in our work,  Eric Mazur
    Abstract:

    This paper analyzes pre-post matched gains in the epistemological views of science students taking the introductory physics course at Beijing Normal University (BNU) in China. In this study we examined the attitudes and beliefs of science majors (n = 441) in four classes, one taught using traditional

    (lecture) teaching methods, and the other three taught with Peer Instruction (PI). In two of the PI classes, student peer groups were constantly changing throughout the semester, while in the other PI class student groups remained fixed for the duration of the semester. The results of the pre- and posttest using the Colorado Learning Attitudes about Science Survey showed that students in traditional lecture settings became significantly more novice-like in their beliefs about physics and learning physics over the course of a semester, a result consistent with what was reported in the literature. However, all three of the classes taught using the PI method improved student attitudes and beliefs about physics and learning physics. In the PI class with fixed peer groups, students exhibited a greater positive shift in attitudes and beliefs than in the other PI class with changing peer groups. The study also looked at gender differences in student learning attitudes. Gender results revealed that female science majors in the PI classes achieved a greater positive shift in attitudes and beliefs after instruction than did male students.

    Note: You received this email because your e-mail address was entered on our web site (http://mazur.harvard.edu).

  • Herhaling: De tweede wet van Newton… even de puntjes op de i: http://umdberg.pbworks.com/w/page/68390187/Reading%20the%20content%20in%20Newton's%202nd%20law%20(2013) , opgesteld door Joe Redish, de voormalige hoofdredacteur van American Journal of Physics Education. 
     
  • Herhaling:The SUSTAIN project, Supporting Science Teaching Advancement Through Inquiry, aims at supporting the implementation at school of a more relevant and effective approach of the education for sustainable development (ESD) thanks to the specific contribution of inquiry-based science education (IBSE).

    During almost three years, SUSTAIN has produced pedagogical contents, tools and teachers’ professional development activities that foster among children the scientific understanding of issues and challenges linked to sustainable development, and thus reinforce their future ability to act as informed and responsible citizens.

    The Final European Conference of the SUSTAIN project is organized by the Freie Universität Berlin.Please find all further information and the registration link here: http://www.bcp.fu-berlin.de/natlab/lehrkraefte/sustain/index.html

  •  Herhaling: Horizons of Physics Education is een groep van een zestigtal organisaties, waaronder veel universiteiten die nu de laatste jaren samengewerkt hebben rond 4 thema's. In hun nieuwsbrief wordt daar verslag over uitgebracht. Lees 

    Newsletter HOPE Network July 2016,  HOPE : a network to share good practices,  

  • Herhaling: Soms is optica ineens wel cool...  https://www.youtube.com/watch?v=oWfFco7K9v8 . Vraag de kinderen maar om een verklaring, en probeer zelf ook... en niet spieken naar het goede antwoord, want dan stopt het denken.  En daarna... aan de slag met de 3D printer! ( dank je, Jorn)
  • Herhaling: How your brain learns physics kun je te weten komen via http://www.scientificamerican.com/article/how-your-brain-learns-physics/?WT.mc_id=SA_FB_PHYS_FEAT  (dank je, Tom!

Wanneer je een artikel leest dat de moeite waard is voor lesgevers, laat het weten! Dit waren daar twee mooie voorbeelden van... een beetje afwisseling mag ook hoor, een beetje humor bijvoorbeeld...

Vriendelijke groeten

wim.peeters@katholiekonderwijs.vlaanderen
Millegemweg 49
2531 Boechout-Vremde
Gsm: 0486 03 61 28