maandbericht Duits april en mei 2018

1. Vakgerichte informatie

1.1 Szene Deutschland

Wie werden wir künftig wohnen, leben und arbeiten? Goethe.de verzamelde teksten en video’s van mondiale architecten met een heldere toekomstvisie. Interessante ideeën en boeiende lectuur vind je via https://www.goethe.de/de/kul/arc/rei/arl.html  (Archlab - Architektuk im 21. Jahrhundert).

Luxe en ecologie in één stad: Een utopie? Niet in de vernetzte Ökostadt waar intelligente technologie vele mogelijkheden biedt. Inspiratie via https://www.goethe.de/de/kul/ges/21139222.html

Voor studenten economie kan het volgende inspirerend zijn: Blockchain Die Kette ohne schwaches Glied https://www.goethe.de/de/kul/med/21121662.html .

Wil je graag van dergelijke trends op de hoogte blijven, abonneer je dan op de nieuwsbrief Szene Deutschland van het Goethe Instituut. https://www.goethe.de/de/new.html

 

1.2 Hoe kan ik mijn evaluatiedruk verminderen? 

Leerlingen verwerven vaardigheden door de vele oefenkansen die ze krijgen. Als leraar menen we dan ook dat elke oefeningen een grondige evaluatie verdient. Door in te zetten op peerfeedback, verantwoordelijkheid en autonomie van de leerling kan de verbeterlast dalen. Probeer de volgende voorbeelden eens uit:

Voorbeeld 1:

1. Laat leerlingen individueel een tekst schrijven aan de hand van een aantal criteria. 

2. Leerlingen geven eerst feedback op elkaars werk (per twee of in groep). 

3. Vervolgens kiezen leerlingen de betere / beste versie. Deze versie mogen ze samen nog verbeteren en zal door de leraar beoordeeld worden. 

Voorbeeld 2: 

1. Leerlingen maken individueel een taaltaak. 

2. Leerlingen zitten in een groep. Elk lid van de groep is verantwoordelijk voor het product van iedereen. Samen zorgen ze ervoor dat elke taaltaak een goede taaltaak is. 

3. De leraar kiest willikeurig één taak (door nummers te trekken of door de taken doorelkaar te schudden en er eentje te nemen). Het punt op deze taak is het punt voor de hele groep. 

Voorbeeld 3: 

Doe een goede steekproef in plaats van alles altijd grondig te willen lezen. 

 

2. Varia

2.1 omgangstaal en spreekwoorden

Wil je eens afwijken van het Hoogduits en inspelen op bijvoorbeeld jongerentaal? Het woordenboek Mund Mische is een urban dictionary voor Duits.

https://www.mundmische.de/ 

2.2 test gratis je taalniveau

Nieuwsgierig naar het ERK-niveau van je leerlingen? Wil je weten wat ze dit schooljaar bijgeleerd hebben? Je kan ze een gratis taaltest laten maken op de website van wep https://www.wep.be/nl/test-gratis-jetaalniveau