Maandbericht PAV-MAVO november 2019

1. Vakgerichte informatie

1.1. Nog steeds onbeschikbaar

 In de voorgaande maandberichten vertelde ik al dat ik ten gevolge van een fietsongeval tijdens de zomervakantie 
 met bijhorende breuken en operatie, even onbeschikbaar ben.
 Volgens de laatste prognose zou ik eind november halftijds kunnen hervatten. Het gaat de goede kant op. 

 Via dit maandbericht hou ik jullie op de hoogte.
 Uiteraard kunnen jullie me nog steeds via mail of telefoon bereiken in tussentijd. 

 

1.2. Leerplannen Mavo en PAV

1.2.1 Het nieuwe leerplan MAVO

Sinds 1 september 2019 is het nieuwe leerplan MAVO van kracht, voor het 1e jaar B-stroom. In BVL geldt dit schooljaar nog het oude leerplan. 
Voor leerkrachten MAVO. Opgelet: er zijn nog wijzigingen aangebracht t.o.v. de voorlopige versie die jullie eind vorig schooljaar gekregen/gebruikt hebben. 
Het definitieve nieuwe leerplan MAVO vind je via deze link.

1.3 Leerplantool "Llinkid"

De leerplantool "Llinkid" is ondertussen actief en wordt een onmisbaar werktuig voor elke leerkracht in de eerste graad volgend schooljaar. Schooldirecties kunnen leerkrachten aanmelden en dan krijg je toegang. Er worden ook bijscholingssessies georganiseerd rond de werking ervan en het werken ermee: check zeker eens bij jullie directie.

Een login bekom je bij je directie. 
De leerplantool zelf vind je hier

1.4. PAV Inspiratiedag 2020

Save the date! Op 30 april 2020 worden jullie massaal verwacht in Bluepoint Antwerpen voor alweer een spetterende en razend interessante driejaarlijkse PAV Inspiratiedag. We voorzien een aanbod aan verschillende workshops ter plaatse. Wie er vorige keer in Gent bij was weet dat deze dag niet te missen valt, en wie er niet bij was: grijp je kans! 

Meer info volgt in de loop van volgend schooljaar: hou alvast de datum vrij. 

 

2. Aankondigingen

2.1 Vormingsaanbod regio Mechelen-Brussel

2.1.2 Nascholingsaanbod te Mechelen schooljaar 19-20

We voorzien ook in 2019-2020 een nascholingsaanbod te Mechelen. Je directeur of nascholingscoördinator kan je hiervoor inschrijven via nascholing.be. Je kan jezelfd ook rechtsreeks inschrijven, uiteraard na overleg met je directie.
Deelname aan elk van deze sessies is gratis. 

Er zijn drie sessies gepland in het komende schooljaar. Meer info via nascholing.be. of door te klikken op de link bij het woordje uitleg dat nu volgt. 
 

-28/11/2019: Evalueren, remediëren en feedback  (9u30 - 12u & 13u30-16u00) (onthaal vanaf 9u/13u)

Twee identieke sessies op dezelfde dag. Je kiest zelf of je de sessie in de voormiddag volgt of de sessie in de namiddag. 
Dit is een praktische doe-workshop.
We gaan concreet aan de slag met evaluaties en stellen ons de volgende vragen:Hoe kan je kwaliteitsvol evalueren in het vak PAV? Hoe kan je het leerproces sturen via gerichte feedback? En zinvol remediëren: hoe doe je dat in hemelsnaam?
Vergeet je rode balpen niet :-)  

De link naar de voormiddagsessie vind je hier
De link naar de namiddagsessie vind je hier

OPMERKING: deze workshop stond gepland op 10/10/2019 maar omwille van mijn afwezigheid werd deze verplaatst naar 28/11/2019 Reeds ingeschreven deelnemers werden hiervan op de hoogte gebracht. 

-7/02/2020: MAVO - Evalueren vanuit de beheersingsniveaus van Bloom (13u30-16u) (onthaal vanaf 13u) 

Die beheersingsniveaus van Bloom, allemaal goed en wel: maar hoe kan ik dat evalueren? 
Gedurende deze workshop helpen we je op weg om daar een antwoord op te vinden.

Meer info vind je hier

-28/05/2020: Vakvergadering 2.0 (13u30-16u) (onthaal vanaf 13u) 

Op zoek naar een efficiënte en effectieve manier om een vakvergadering te houden?
Deze workshop biedt je een aantal technieken en een model om van je vakvergadering een efficiënt vergadermoment te maken en om je vakvergadering een stuk efficiënter te maken.

Meer info vind je hier

2.2 Extern aanbod

2.2.1. Onderwijscafé Thomas More

Op donderdag 14 november 2019 organiseert Thomas More een gratis onderwijscafé waarvoor ze Susan Saris uitnodigden om Scrum@school voor te stellen. Scrum@school is een innovatieve didactiek om leerlingen op een methodische manier planmatig en zelfstandig te laten samenwerken.

Meer info vind je hier. 

2.2.2. EDUbox

EDUbox is een lesmethode, ontwikkeld door de VRT, om in te zetten in de klas:  leerlingen of studenten werken in kleine groepjes met een box gevuld met fiches. Die fiches bevatten een klein stukje theorie, praktijkoefeningen en opdrachten. Elke box bevat ook een uitgebreid digitaal luik met audiovisueel materiaal. Een ideale manier om aan hoekenwerk of groepswerk te doen

Voor de EDUbox Nepnieuws  werkte VRT NWS samen met IMEC, Mediawijs en Artevelde Hogeschool. De EDUbox Democratie kwam tot stand in samenwerking met De KRacht van je Stem van het Vlaams Parlement. Eind oktober lanceren we samen met IMEC, RVO Society, Mediawijs en Technopolis de EDUbox Artificiële Intelligentie. 

Momenteel zijn er vier EDUboxen beschikbaar: Artificiële intelligentie, Democratie, Nepnieuws en Data in de pers. Artificiële intelligentie en Nepnieuws zijn haalbaar in een vierde jaar of een vijfde jaar. Democratie is eerder iets voor een vijfde of een zesde jaar. Data in de pers is meer op een TSO- of ASO-publiek gericht. Belangrijk: elk groepje lln heeft minimaal een smartphone/laptop en Wifi nodig voor deze werkvorm. Er komt dus wat minimale infrastructuur bij te kijken. 

Meer info vind je hier en hier

3 Varia

3.1. Follow us on Pinterest

Voor diegenen onder jullie die ook lustig aan het "pinnen" zijn: op Pinterest beheer ik twee borden. Eentje onder de noemer "PAV" en eentje onder de noemer "Onderwijs". Je vindt er tal van ideeën en voorbeelden die bruikbaar zijn in je les. 

De link naar het bord "PAV" vind je hier

De link naar het bord "Onderwijs" vind je hier

 

Tom Debraekeleer

tom.debraekeleer@katholiekonderwijs.vlaanderen

0471 12 54 11